زیواسا
زیواسا
متیو واکر

چرا می‌خوابیم… قدرت خواب و رویا

معرفی کتاب چرا می‌خوابیم
معرفی کتاب چرا می‌خوابیم نوشته متیو واکر

درباره خواب شبانه:
به طور معمول، خواب شبانه‌ی کمتر از شش یا هفت ساعت به سیستم ایمنی بدن شما آسیب می‌زند و خطر ابتلا به سرطان را بیش از دو برابر می‌کند. خواب ناکافی یکی از عوامل مهم در سبک زندگی است و تعیین می‌کند که آیا شما به بیماری آلزایمر مبتلا خواهید شد یا خیر. خواب ناکافی (حتی کاهش اندک آن فقط به مدت یک هفته) سطح قند خون را به شدت مختل می‌کند، تا جایی که در زمره‌ی پیش‌دیابتی‌ها طبقه‌بندی می‌شوید. خواب کوتاه احتمال انسداد و تنگ شدن رگ‌های قلب را افزایش می‌دهد و شما را در معرض بیماری‌های قلبی عروقی، سکته و نارسایی قلبی قرار می‌دهد.

شاید شما نیز متوجه شده‌اید که وقتی خسته‌اید تمایل بیشتری به غذا خوردن دارید. این تمایل تصادفی نیست. خواب خیلی کم موجب افزایش هورمون گرسنگی و کاهش هورمون سیری می‌شود. با وجود اینکه معده‌تان پر شده، هنوز هم می‌خواهید بیشتر غذا بخورید. افزایش وزن در بزرگسالان و کودکانی که دچار کمبود خواب هستند اثبات شده است. بدتر از آن، اگر بخواهید رژیم بگیرید اما هم زمان خواب کافی نداشته باشید، رژیم‌تان بیهوده است، زیرا بیشتر وزنی که از دست خواهید داد متعلق به توده‌ی عضلانی بدن است، نه چربی۔
با درنظرگرفتن مجموع پیامدهای مربوط به سلامتی، که مطرح شد، پذیرفتن این رابطه‌ی اثبات شده آسان‌تر می‌‌شود: هرچه خواب شما کوتاه‌تر باشد، طول عمرتان هم کوتاه‌تر خواهد بود.

خواب یکی از آخرین رازهای بزرگ بیولوژی، باقی مانده است. افرادی که دقیق‌ترین ذهن‌ها را داشته‌اند، از جمله  فرانسیس کریک، برنده‌ی جایزه‌ی  نوبل، که به ساختار پیچ خورده و نردبانی DNA پی برده بود،  کویتی لیان، استاد مشهور و سخندان رومی، و حتی  زیگموند فروید، همگی توانایی خود را در گشودن راز مبهم خواب امتحان کردند، اما هیچ کدام به نتیجه‌ای نرسیدند.

متیو واکر
کتاب چرا می‌خوابیم، قدرت خواب و رویا، نوشته متیو واکر آشکار می‌کند که خواب بی‌نهایت پیچیده‌تر و عمیقا جالب‌تر از چیزی است که تصورش را می‌کنیم.
به نظر نمی‌رسد یک عضو اصلی در بدن یا فرایندی در مغز وجود داشته باشد که به واسطه‌ی خواب بهینه نشود و اگر به اندازه‌ی کافی نخوابیم، دچار اختلال نشود. اینکه هر شب چنین وفوری از فواید مربوط به سلامتی را دریافت می‌کنیم نباید جای تعجب داشته باشد.
در مغز، خوابیدن عملکردهای متنوع از جمله یادگیری، حفظ کردن، تصمیم‌گیری و انتخاب منطقی را تقویت می‌کند.
خواب، با خدمت خیرخواهانه به سلامت روان، مدارهای هیجانی مغز ما را مجددا تنظیم می‌کند و به ما این امکان را می‌دهد که چالش‌های اجتماعی و روانی روز بعد را با خویشتن‌داری و خونسردی هدایت کنیم.

پایین‌تر از مغز، در بدن، خواب باعث تجدید قوای سیستم ایمنی بدن می‌شود و به مبارزه با غده‌های بدخیم، جلوگیری از عفونت و دفاع در برابر هرگونه بیماری کمک می‌کند. خواب، با تنظیم دقیق تعادل انسولین و گردش گلوکز، وضع متابولیک بدن را اصلاح می‌کند. خواب اشتهای ما را نیز تنظیم می‌کند و از طریق انتخاب مواد غذایی سالم، و نه تحرکات عجولانه، به کنترل وزن بدن کمک می‌کند. خواب فراوان از میکروارگانیسم‌های رشد‌کننده در روده، که می‌دانیم بیشتر سلامت غذایی ما از آنجا شروع می‌شود، محافظت می‌کند. خواب کافی با سلامتی سیستم قلبی و عروقی ما پیوند نزدیک دارد، ضمن اینکه قلبمان را در وضع خوبی قرار می‌دهد و #فشارخون را هم پایین می‌‌آورد.
خواب تنها کار اثربخشی است که می‌توانیم هر روز برای بازگرداندن سلامتی مغز و بدنمان انجام دهیم – بهترین تلاش مادر طبیعت علیه مرگ. متاسفانه، شواهد واقعی ای که کلیه‌ی خطرات ناشی از کمبود خواب در افراد و جوامع را روشن می‌کند، به طور واضح در معرض دید عموم قرار نگرفته است. این چشمگیرترین غفلت در بحث‌های معاصر در حوزه‌ی سلامت است. در واکنش به این غفلت، این کتاب قصد دارد به عنوان یک نوآوری علمی دقیق در جهت رفع این نیازخدمت کند و من امیدوارم که سفری شگفت‌انگیز از اکتشافات باشد. هدف این کتاب این است که درک ما از خواب را بررسی کند و غفلت ما را اصلاح کند.

پاول دوروف موسس و مدیر پیام رسان تلگرام در یکی از پست‌های اخیرش نوشته در ۳۶ سالگی یکی از دلایل جوانتر به نظر رسیدنم اینه که تنها می‌خوابم! چون با یکی دیگه خوابیدن، کیفیت خواب آدم رو می‌آره پایین و روی سلامت بدن اثر می‌ذاره. حالا چقدر باید بگذره تا مردم به درستی این حرف پی ببرند. اما ما نمی‌تونیم این رو به افراد متاهل هالی کنیم، که یه مقداریش به خاطر فرهنگ و رسانه است. اگه زن و مرد از هم جدا بخوابند، فارغ ازینکه دیگران بدونند این‌ها جدا می‌خوابند یا نه، به خودشون تصور می‌کنند که «ما به اندازه کافی همو دوست نداریم یا مشکلی وجود داره؟!». ما نیاز به یک انقلاب فکری درباره اهمیت زندگی فردی در ازدواج داریم. سکس که کاملا تحت سیطره صنعت پورن قرار گرفته، در بقیه موارد هم هالیوود تعیین می‌کنه زندگی مشترک موفق چطوریه (که یکی از علائمش اینه که زوجین در طول روز خودشون رو بمالند بهمدیگه، و شب‌ها عین کنه بچسبند بهم! آیا حتی یک فیلم یا سریال سراغ دارید که دو پارتنر باهم خوب باشند اما جدا بخوابند؟)

شنیدن خلاصه کتاب از بی‌پلاس با صدای دلنیشن آقای علی بندری ( در پایین همین پست کد تخفیف Bplus برای خرید کتاب از نشر نوین، کتابچی و ساربوک با مقدار تخفیف‌های مختلف نوشته شده است)

خرید نسخه الکترونیکی از کتابراه

خرید نسخه الکترونیکی از فیدیبو

خرید نسخه الکترونیکی از طاقچه

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *